امروز قصد داریم در مورد بازاریابی تلفنی صحبت کنیم.طبق تحقیقات به عمل اومده با رقابتی شدن کسب و کارها اهمیت ارتباط موثر با مشتریان نیز بییشتر شده، توی این فضا از بین شیوه های ارتباط با مشتری مثل تبلیغات، روابط عمومی، فروش شخصی، عملیات پیشبرد فروش و بازاریابی مستقیم ، شیوه های ارتباط دو طرفه مثل فروش شخصی و بازاریابی مستقیم موثرترند.و علت آن هم تعامل دو طرفه ایست که بین بنگاه اقتصادی و مشتریان انجام می شود. بنابراین ما باید بتوانیم که در این حوزه ها خودمون رو توسعه بدیم.

در این نوع ارتباط علاوه بر اینکه بنگاه اقتصادی در شناساندن خویش به مشتری تلاش میکنه تا بتونه تقاضای اون رو به سمت بنگاه سوق بده، فرصتی فراهم میشه تا صدای مشتری هم بشنوه، که نتایج اون برای رقابت و گسترش کسب و کار اهمیت داره. به طوری که بنگاه میتونه مشتری رو بشناسه و نیاز اون رو بدونه و در راستای کسب رضایت مشتری با نگرش برد دو جانبه حرکت کنه. یکی از راه های بازاریابی مستقیم بازار یابی تلفنی است که بهره گیری صحیح از تلفن علاوه بر مدیریت زمان ، به بازاریابان در دنیای شلوغ و پیچیده ی امروزی کمک میکنه. یکی از تکنیکهای مهم متقاعد کردن مشتریان آگاه امروزی که حق انتخاب اونها به علت گسترش رقابت مدام رو به افزایش هست، عملیات ترویج است. این روش پنج ابزار بسیار مهم داره:
۱- تبلیغات ۲- پیشبرد فروش ۳- روابط عمومی ۴- فروش شخصی ۵- بازاریابی مستقیم
از طرفی باتوجه با بالا بودن ارزش وقت و لزوم مدیریت زمان، برای رسیدن به اهداف بنگاه های اقتصادی و اثر بخشی بیشتر شیوه های دونفره مثل فروش شخصی و بازاریابی مستقیم ، یکی از مهمترین کانال های بازاریابی مستقیم یعنی بازاریابی تلفنی اهمیت پیدا میکنه.
بازاریابی تلفنی:
اگر بدون وقت قبلی به محل استقرار مشتری مراجعه کنید زمان زیادی رو در راه صرف می کنید و امکان داره مخاطب در محل حاضر نباشه یا اینکه ممکنه مدتی رو انتظار بکشید ولی بازهم شما رو نپذیره.

پس بهتره ملاقات های حضوری با وقت قبلی باشه، تلفن رو دست کم نگیرید، از تلفن استفاده کنید. این وسیله سرعت کار شما رو افزایش میده، اگرهم مشتری نبود زمان کمی رو از دست داده اید، بدونید که تلفن شروع ارتباط بسیار مناسبیه. مگر برای مشتریان قدیمی که با تلفن سفارش میدن. برای برقراری ارتباط با افراد خیلی مهم بهترین زمان صبح خیلی زوده و یکیش هم آخر وقت که منشی ها رفتن. منشی ها خیلی خوبن ولی باید قبول کرد که بعضی وقت ها مانع برقراری تماس میشن.
باید تکنیک های بازاریابی تلفنی رو یاد بگیریم و از اونها درست استفاده کنیم.بنابراین برای بازاریابی موثر به این نکات توجه کنید:

کار با تلفن باید هدفمند باشه، قبل از گرفتن شماره خودتون رو کاملا آماده کنید. این آمادگی شامل سرحال بودن، بکار بردن کلمات کلیدی و مثبت، مثل اینکه “الان می خوام یه بازاریابی موفق داشته باشم”. آراسته بودن لبخند زدن، فراهم بودن ابزار کار مثل قلم، اطلاعات مورد نیاز.اینها میتونن خیلی بهتون کمک کنن. منتظر گذاشتن مشتری برای پیدا کردن خودکار ، آمار و سایر مواردی که اون از ما درخواست کرده ،پسندیده نیست. پس اطمینان حاصل کنید که تمام این موارد به روز و روی میز شماست. از صبح زود شروع کنید.کسب و کار از ۸ صبح شروع میشه.ضمن اینکه بسیاری از مدیران موفق قبل از ساعت ۸ در محل کارشون هستن.سحر خیز باش تا کامروا باشی.

یک آینه روی میزتون بگذارید تا هنگام مطالعه بهش نگاه کنید و لبخند بزنید  حالت چهره شما در صداتون منعکس میشه. به خاطر داشته باشید که در بازاریابی تلفنی تنها سلاح شما صداست، پس از این سلاح درست استفاده کنید.

برای هر مکالمه تلفنی خودتون رو از قبل آماده کنید و برنامه ریزی کنید. اول تمام مکالمه رو در ذهنتون تمرین کنید و مجسم کنید که پیشاپیش توی این کار موفق میشید، حالا فقط می خواهید این موفقیت رو تکرار کنید. نام مخاطب رو ابتدای مکالمه تلفنی بپرسید و درست تلفظ کنید در حین مکالمه از نام مخاطبتون به دفعات استفاده کنید، این باعث میشه که احساس خوبی بهش دست بده.

در مکالمات تلفنی مهم  ایستاده صحبت کنید.در این حالت تحقیقات نشون میده که تسلط شما بالاتر هست، قدرت تصمیم گیری افزایش پیدا میکنه و وضعیت صدا با قاطعیت بیشتری به مشتری انتقال پیدا میکنه.موقعی که شما ایستاده اید و با تلفن صحبت می کنید ذهنتون فعالتره و احساس قدرتمندی بیشتری به شما دست میده، در این حالت به گفته پزشکان بدن و ذهن به صورت آماده باش در میاد و متمرکز میشه و توجه بیشتری به موضوع پیدا میکنه.
ادامه دارد …